Hyppää pääsisältöön

Etusivu


Katso myös

Muita tapoja osallistua ja vaikuttaa. Lue lisää täältä
Palautteiden hyödyntäminen ja tilastot. Lue lisää täältä

Tietoa palautepalvelusta

Tältä sivulta löydät ohjeita palautteen antamiseen ja vikailmoituksen lähettämiseen.


Palaute

Palautekanavan kautta voit lähettää palautetta, kehitysehdotuksia tai kysymyksiä kaupungin toiminnasta ja palveluista. Kaikki palautteet luetaan ja niitä hyödynnetään kaupungin kehittämisessä. Anna yhteystietosi, jos haluat vastauksen. Vastaamme viestiisi viikon kuluessa.

Kirjaudu kun annat arkaluontoista palautetta

Suosittelemme sinua kirjautumaan palveluun, jos palautteesi sisältää arkaluontoisia tietoja kuten terveystietoja. Kun kirjaudut palveluun voimme tunnistaa henkilöllisyytesi ja voit saada henkilökohtaisen vastauksen myös arkaluontoisia tietoja sisältävään palautteeseen.

Älä lähetä palautekanavan kautta lakisääteisiä muistutuksia, kanteluja tai oikaisuvaatimuksia. Lähetä viralliset yhteydenotot Helsingin kaupungin kirjaamoon.

Helsingin kaupungin kirjaamo

Vikailmoitus

Huomioithan vikailmoitusta tehdessäsi
Ilmoita hengenvaaralliset kohteet hätänumeroon 112. Kiireellisissä pysäköintiin, katuihin ja puistoihin liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä puhelimitse kaupunkiympäristön asiakaspalveluun, puhelin: +358 9 310 22111.

Vikailmoituskanavan kautta voit lähettää ilmoituksen, kun jokin paikka vaatii korjausta tai kunnossapitoa. Vikailmoitukset liittyvät esimerkiksi katuihin, puistoihin, rikkinäisiin liikennemerkkeihin, siisteyteen, pysäköinninvalvontaan, lumenauraukseen ja poikkeuksellisiin liikennejärjestelyihin. Vikailmoitukseen tulee aina lisätä sijainti.

Välitämme vikailmoitukset mahdollisimman suoraa reittiä urakoitsijoille ja pysäköinninvalvojille, jotta ongelmat saadaan korjattua.

Näin annat palautetta tai lähetät vikailmoituksen

Valitse aihe

Valitse palautteen tai vikailmoituksen aihealue, esimerkiksi Kasvatus ja koulutus, ja aihe, esimerkiksi Varhaiskasvatus. Valintasi avulla palaute ohjautuu nopeasti oikeaan paikkaan.

Jos et löydä etsimääsi palvelua tai olet epävarma, valitse Muu. Ohjaamme palautteesi oikeaan paikkaan kaupungin sisällä. Jos asian hoitaminen ei kuulu vastuullemme, jatkolähetämme palautteesi oikealle taholle kuten HSL:lle, väylävirastolle tai poliisille.

Voit tutkia Hae palautteita -sivulla onko joku toinen jo ilmoittanut havaitsemastasi ongelmasta tai lähettänyt palautetta samasta aiheesta. Hae palautteita -sivulla näkyy vain julkaistut palautteet ja vikailmoitukset.

Älä lähetä palautekanavan kautta lakisääteisiä muistutuksia, kanteluja tai oikaisuvaatimuksia. Lähetä viralliset yhteydenotot Helsingin kaupungin kirjaamoon.

Helsingin kaupungin kirjaamo

Sähköinen viesti toimitetaan viranomaiselle lähettäjän omalla vastuulla (Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa 24.1.2003/13, 8 §). Jos asiakirjan toimittamiselle on asetettu määräaika, lähettäjän on huolehdittava siitä, että asiakirja saapuu viranomaiseen määräajassa (Hallintolaki 6.6.2003/434, 17 §).

Sulje
Merkitse sijainti

Anna palautteelle tai vikailmoitukselle mahdollisimman tarkka sijainti, jos viestisi koskee tiettyä paikkaa, osoitetta tai toimipistettä. Vikailmoituksissa sijainti on pakollinen tieto, jotta löydämme esimerkiksi kuopan kadulta.

Sulje
Kuvaile omin sanoin

Kirjoita omin sanoin palautteesi tai anna tarpeellisia lisätietoja vikailmoituksen kohteesta.

Älä lähetä palautekanavan kautta lakisääteisiä muistutuksia, kanteluja tai oikaisuvaatimuksia. Lähetä viralliset yhteydenotot Helsingin kaupungin kirjaamoon.

Helsingin kaupungin kirjaamo

Sulje
Lisää kuva

Voit lisätä palautteeseen ja vikailmoitukseen liitteitä. Lisää mielellään kuvia vikailmoituksen kohteesta. Kuva auttaa meitä arvioimaan korjaustarvetta ja löytämään oikeaan paikkaan. Kuvien koko voi olla yhteensä 50 Mb.

Sulje
Anna julkaisulupa

Voit halutessasi antaa palautteelle tai vikailmoitukselle ja siihen liittyville liitteille ja vastauksille julkaisuluvan. Luemme palautteet ja tarkistamme liitteet ennen julkaisemista.

Emme julkaise:

  • henkilötietoja tai arkaluontoisia tietoja sisältäviä palautteita
  • palautelomakkeella annettuja nimiä ja yhteystietoja
  • palautteeseen mahdollisesti liittyviä jatkoviestejä
  • loukkaavia tai lainvastaisia viestejä

Julkaisemme verkkosivuillamme ja avoimena datana palautteita ja vikailmoituksia, joilla on julkaisulupa. Julkaisemme myös liitteitä ja kaupungin antamia vastauksia kaikkien kaupunkilaisten hyödynnettäväksi.

Palautteiden julkaisulla pyrimme siihen, ettei usean ihmisen tarvitsisi ilmoittaa samasta asiasta.

Sulje
Lähetä palaute tai vikailmoitus

Kun lähetät palautetta tai vikailmoituksen, kerro meille haluatko henkilökohtaisen vastauksen. Pyrimme vastaamaan sinulle viikon kuluessa. Joskus asia vaatii useamman asiantuntijan keskustelua, jolloin vastaaminen voi kestää kauemmin.

Anna sähköpostiosoitteesi, jos haluat vastauksen tai haluat muuten seurata palautteen käsittelyä. Saat palautteen tai vikailmoituksen seurantalinkin sähköpostiisi. Seurantalinkin kautta pääset henkilökohtaiselle seurantasivullesi, jossa näkyy palautteen käsittelytiedot. Sähköpostiisi tulee ilmoitus, kun palautteeseen on vastattu.

Suosittelemme sinua kirjautumaan palveluun, jos palautteesi sisältää arkaluontoisia tietoja kuten terveystietoja tai muita tietoja sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkuudesta. Kun kirjaudut palveluun voimme tunnistaa henkilöllisyytesi ja voit saada henkilökohtaisen vastauksen myös arkaluontoisia tietoa sisältävään palautteeseen. Jos annoit palautetta kirjautuneena, sinun tulee kirjautua palveluun lukeaksesi vastauksen palautteeseen seurantasivulla.

Jos et ollut kirjautunut palveluun lähettäessäsi arkaluontoista palautetta, emme voi vastata sinulle henkilökohtaisesti palautepalvelun kautta.

Seurantasivulla pääset myös lähettämään uuden viestin, esimerkiksi jatkokysymyksen koskien samaa palautetta. Uuden viestin lähettäminen on mahdollista 2 kuukauden ajan vastauksen saamisesta.

Jätä mielellään puhelinnumerosi, kun teet vikailmoituksen. Toisinaan soitamme ja kysymme lisätietoja kohteesta.

Voit lähettää meille palautteita ja vikailmoituksia anonyymisti ilman yhteystietojasi, mutta silloin emme voi olla sinuun yhteydessä.

Kiitos kun haluat antaa meille palautetta ja siten osallistua kaupungin kehittämiseen.

Sulje

Usein kysytyt kysymykset

Mikä on palautteen ja vikailmoituksen ero?

Palautteen aihe voi olla mitä vain kaupungin toimintaan liittyvää. Vikailmoitukseen liittyy aina havaitun ongelman ohella sijainti, ja se koskee yleensä rakennettua ympäristöä kuten katuja, puistoja ja väärin pysäköityjä autoja.

Sulje
Voinko antaa palautetta anonyymisti?

Voit lähettää palautteen anonyymisti.

Anna sähköpostiosoitteesi, jos haluat vastauksen tai haluat muuten seurata palautteen käsittelyä. Saat palautteen tai vikailmoituksen seurantalinkin sähköpostiisi. Seurantalinkin kautta pääset henkilökohtaiselle seurantasivullesi, jossa näkyy palautteen käsittelytiedot. Sähköpostiisi tulee ilmoitus, kun palautteeseen on vastattu.

Suosittelemme sinua kirjautumaan, jos palautteesi sisältää arkaluontoisia tietoja kuten terveystietoja tai muita tietoja sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkuudesta. Kun kirjaudut palveluun voimme tunnistaa henkilöllisyytesi ja voit saada henkilökohtaisen vastauksen myös arkaluontoisia tietoa sisältävään palautteeseen. Jos annoit palautetta kirjautuneena, sinun tulee kirjautua palveluun lukeaksesi vastauksen palautteeseen seurantasivulla.

Jos et ollut kirjautunut palveluun lähettäessäsi arkaluontoista palautetta, emme voi vastata sinulle henkilökohtaisesti palautepalvelun kautta.

Sulje
Milloin kannattaa kirjautua palautepalveluun?

Suosittelemme sinua kirjautumaan, jos palautteesi sisältää arkaluontoisia tietoja kuten terveystietoja tai muita tietoja sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkuudesta. Kun kirjaudut palveluun voimme tunnistaa henkilöllisyytesi ja voit saada henkilökohtaisen vastauksen myös arkaluontoista tietoa sisältävään palautteeseen.

Jos annoit palautetta kirjautuneena, sinun tulee kirjautua palveluun lukeaksesi vastauksen palautteeseen seurantasivulla. Kirjautuneena antamasi palautteet löytyvät kootusti Oma asiointi -sivulta.

Jos et ollut kirjautunut palveluun lähettäessäsi arkaluontoista palautetta, emme voi vastata sinulle henkilökohtaisesti palautepalvelun kautta.

Sulje
Miten saan palautteeseen vastauksen?

Saat palautteen tai vikailmoituksen seurantalinkin sähköpostiisi, jos olet antanut sähköpostiosoitteesi. Seurantalinkin kautta pääset henkilökohtaiselle seurantasivullesi, jossa näkyy palautteen käsittelytiedot. Sähköpostiisi tulee ilmoitus, kun palautteeseen on vastattu.

Jos olet lähettänyt palautteen kirjautuneena, sinun täytyy kirjautua aina kun siirryt palautteen seurantasivulle sähköpostiisi tulleen seurantalinkin kautta.

Sulje
Miten lähetän jatkoviestin kaupungille?

Saamassasi sähköpostiviestissä on linkki seurantasivulle, jonka kautta voit lähettää lisätietoa asiastasi tai lähettää jatkoviestin. Jatkoviestien lähettäminen on mahdollista kahden kuukauden ajan. Sen jälkeen palauteketju sulkeutuu. Voit aina lähettää kokonaan uuden palautteen.

Sulje
Miksi en näe palautettani seurantasivulla enkä saa vastausta?

Arkaluontoisia tietoja sisältävä palaute ei näy henkilökohtaisella seurantasivulla, jos lähetit palautteen anonyyminä eli et ollut kirjautunut palveluun.

Emme myöskään voi lähettää henkilökohtaista vastausta arkaluontoiseen palautteeseen palautepalvelun kautta, jos et ollut palautetta lähettäessäsi kirjautunut palveluun. Vain kirjautumalla palveluun voit saada henkilökohtaisen vastauksen myös arkaluontoisia tietoja sisältäviin palautteisiin.

Arkaluontoinenkin palaute viedään tiedoksi oikeille tahoille kaupungin sisällä.

Suosittelemme kirjautumaan palveluun lähettäessäsi arkaluontoista palautetta. Näin tunnistamme henkilöllisyytesi ja voit saada henkilökohtaisen vastauksen palautepalvelun kautta.

Sulje
Mistä tiedän onko palautteeni julkaistu?

Näet palautteen seurantasivulta onko palaute julkaistu. Et saa palautteen julkaisusta erillistä ilmoitusta sähköpostiisi. Julkaisemme vain julkaisuluvallisia palautteita. Luemme palautteet ja tarkistamme liitteet ennen julkaisemista.

Emme julkaise:

  • henkilötietoja tai arkaluontoisia tietoja sisältäviä palautteita
  • palautelomakkeella annettuja nimiä ja yhteystietoja
  • palautteeseen mahdollisesti liittyviä jatkoviestejä
  • loukkaavia tai lainvastaisia viestejä
Sulje
Millä muilla tavoilla kaupungille voi antaa palautetta digitaalisten palautekanavien lisäksi?

Palautetta voi lähettää kirjepostina kaupungin kirjaamoon:

Helsingin kaupunki
Kirjaamo
PL 10
00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Myös jokaisella toimialalla on oma osoite, johon palautetta voi lähettää. Puhelimitse palautetta voi antaa mm. Helsinki-infoon, puh. 09 310 11111 ja kaupunkiympäristön asiakaspalveluun, puh. 09 310 22111.

Sulje
Miten kaupunki hyödyntää saamaansa palautetta?

Kaupungin saamaa palautetta hyödynnetään monin tavoin tekemällä niistä yhteenvetoja ja käymällä niitä läpi esimerkiksi johtoryhmissä ja kehittämishankkeissa. Toiminnan ja palveluiden suunnittelijat ovat hyödyntäneet muun muassa palautteiden tekstianalyysiä.

Toivomme saavamme erityisesti kehittämisideoita, sillä niistä löydetään usein konkreettisia ratkaisuja havaittuihin ongelmiin. Kaupunkilaisten vikailmoitukset ovat tärkeitä, sillä niiden avulla haitalliset ja jopa vaaralliset esteet ja viat saadaan nopeasti korjattua.

Voit tutkia muiden lähettämiä julkaistuja palautteita ja vikailmoituksia Hae palautteita -sivulla.

Sulje

Evästeasetukset

Eväste (engl. cookie) on pienikokoinen tekstitiedosto, jonka verkkoselain tallentaa käyttäjän tietokoneelle tai mobiililaitteelle, kun vierailet verkkosivustolla. Se ei vahingoita käyttäjän laitetta tai tiedostoja. Evästeitä ei voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen.

Evästeistä saatava käyttäjätieto auttaa meitä varmistamaan sivuston teknisen toimivuuden ja parantamaan digitaalisten palveluidemme laatua. Niiden avulla voimme kehittää sivuston käyttäjäystävällisyyttä ja helpottaa tiedon löytymistä.

Tämä sivusto käyttää vain välttämättömiä evästeitä suorituskyvyn varmistamiseksi sekä yleisen käytön seurantaan.

Välttämättömät evästeet auttavat tekemään verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja, kuten sivulla siirtymisen ja sivuston suojattujen alueiden käytön. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä eikä niihin tarvita suostumusta.

Nimi Tarjoaja Tarkoitus Voimassa
COOKIE_SUPPORT hel.fi Mahdollistaa käyttäjän hyväksymien evästeiden käytön sivustolla. 365 päivää
EBS-token hel.fi Määrittää käyttöoikeudet sähköisen asioinnin palveluun. Istunto
GUEST_LANGUAGE_ID hel.fi Mahdollistaa sivuston käytön eri kielillä. 365 päivää
JSESSIONID hel.fi Hallinnoi verkkosivuistuntoa ja sivustolla navigointia. Istunto
XSRF-TOKEN hel.fi Suojelee käyttäjän tietoturvaa. Istunto

Tietosuojaseloste ja tietosuoja

Kun olet asiakkaana kaupungin palveluissa tai muutoin asioit kaupungin kanssa, kaupunki kerää henkilötietojasi siinä määrin kuin se on tarpeellista asian hoitamiseksi. Kaikki tiedot on kerätty eri rekistereihin tietojen käyttötarkoitusten mukaan. Rekistereistä on laadittu tietosuojaselosteet. Sivulla on palautepalvelua koskeva "Henkilötietojen käsittely Helsingin kaupungin palautekanavassa ja digitaalisissa osallistumispalveluissa".

Lisätietoa EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisista oikeuksistaHelsingin kaupungin verkkopalveluissa.