Etusivu
Katso myös
Tietoa palautepalvelusta
Tältä sivulta löydät ohjeita palautteen antamiseen ja vikailmoituksen lähettämiseen.
Palaute
Palautekanavan kautta voit lähettää palautetta, kehitysehdotuksia tai kysymyksiä kaupungin toiminnasta ja palveluista. Kaikki palautteet luetaan ja niitä hyödynnetään kaupungin kehittämisessä.
Palautteen voi lähettää anonyymisti, mutta jos et ole kirjautunut ja tunnistautunut, palautteessa ei pidä mainita henkilötunnuksia, pankkitilin numeroja, varallisuutta koskevia tietoja eikä myöskään arkaluontoisia tietoja kuten tietoja terveydentilasta tai sosiaalihuollon asiakkuudesta. Tällaisiin palautteisiin ei tietosuojasyistä voi lähettää henkilökohtaista vastausta. Palaute viedään tiedoksi asianosaisille tahoille. Vain kirjautumalla palveluun voit saada henkilökohtaisen vastauksen arkaluontoisia tietoja sisältäviin palautteisiin.
Sähköinen viesti toimitetaan viranomaiselle lähettäjän omalla vastuulla (Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa 24.1.2003/13, 8 §). Jos asiakirjan toimittamiselle on asetettu määräaika, lähettäjän on huolehdittava siitä, että asiakirja saapuu viranomaiseen määräajassa (Hallintolaki 6.6.2003/434, 17 §). Tämän vuoksi palauteviestinä ei tule lähettää esimerkiksi lakisääteisiä muistutuksia, kanteluja tai oikaisuvaatimuksia päätöksistä. Jos yhteydenottosi palautteesi sisältää edellä mainittuja tietoja, ja lähetä se osoitteeseen helsinki.kirjaamo@hel.fi käyttäen suojattua sähköpostia oheisesta linkistä: https://securemail.hel.fi/ Suojattua sähköpostia käyttäessäsi viestisi ei päädy palautepalveluun.
Vikailmoitus
Vikailmoituskanavan kautta voit lähettää ilmoituksen, kun jokin paikka vaatii korjausta tai kunnossapitoa. Vikailmoitukset liittyvät esimerkiksi katuihin, puistoihin, rikkinäisiin liikennemerkkeihin, siisteyteen, pysäköinninvalvontaan, lumenauraukseen ja poikkeuksellisiin liikennejärjestelyihin. Vikailmoitukseen tulee aina lisätä sijainti.
Välitämme vikailmoitukset mahdollisimman suoraa reittiä urakoitsijoille ja pysäköinninvalvojille, jotta ongelmat saadaan korjattua.
Näin annat palautetta tai lähetät vikailmoituksen
Valitse palautteen tai vikailmoituksen aihealue, esimerkiksi Kasvatus ja koulutus, ja aihe, esimerkiksi Varhaiskasvatus. Valintasi avulla palaute ohjautuu nopeasti oikeaan paikkaan.
Jos et löydä etsimääsi palvelua tai olet epävarma, valitse Muu. Ohjaamme palautteesi oikeaan paikkaan.
Anna palautteelle tai vikailmoitukselle mahdollisimman tarkka sijainti, jos viestisi koskee tiettyä paikkaa, osoitetta tai toimipistettä. Vikailmoituksissa sijainti on pakollinen tieto, jotta löydämme esimerkiksi kuopan kadulta.
Kirjoita omin sanoin palautteesi tai anna tarpeellisia lisätietoja vikailmoituksen kohteesta.
Mikäli palautteesi sisältää arkaluontoisia tietoja kuten tietoja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen käyttämisestä, tilinumeroita ja henkilötunnuksia, siihen ei voi lähettää henkilökohtaista vastausta palautepalvelun kautta, jos et ollut palautetta lähettäessäsi kirjautunut palveluun ja tunnistautunut siinä yhteydessä vahvasti.
Älä lähetä palautekanavan kautta lakisääteisiä muistutuksia, kanteluja tai oikaisuvaatimuksia. Lähetä viralliset yhteydenotot Helsingin kaupungin kirjaamoon osoitteeseen helsinki.kirjaamo@hel.fi käyttäen suojattua sähköpostia oheisesta linkistä: https://securemail.hel.fi/
Voit lisätä palautteeseen ja vikailmoitukseen liitteitä. Lisää mielellään kuvia vikailmoituksen kohteesta. Kuva auttaa meitä arvioimaan korjaustarvetta ja löytämään oikeaan paikkaan. Kuvien koko voi olla yhteensä 50 Mb.
Voit halutessasi antaa palautteelle tai vikailmoitukselle ja siihen liittyville liitteille ja vastauksille julkaisuluvan. Luemme palautteet ja tarkistamme liitteet ennen julkaisemista. Emme julkaise henkilötietoja sisältäviä tai loukkaavia viestejä.
Julkaisemme verkkosivuillamme ja avoimena datana palautteita ja vikailmoituksia, joilla on julkaisulupa. Julkaisemme myös liitteitä ja kaupungin antamia vastauksia kaikkien kaupunkilaisten hyödynnettäväksi.
Julkaisuluvasta riippumatta kaikkien palautteiden ja vikailmoitusten aihe (esimerkiksi "Varhaiskasvatus" tai "Kuoppa tiessä"), sijainti ja saapumispäivä julkaistaan automaattisesti. Näiden tietojen nopealla julkaisulla pyrimme siihen, ettei usean ihmisen ei tarvitsisi ilmoittaa samasta asiasta.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastuslaitoksen palautteiden kaikki tiedot on suojattu eikä niistä julkaista edes aihetta, sijaintia tai saapumispäivää.
Palautejärjestelmän julkaisutoiminto tulee käyttöön myöhemmin.
Kun lähetät palautetta tai vikailmoituksen, kerro meille haluatko henkilökohtaisen vastauksen. Pyrimme vastaamaan sinulle viikon kuluessa. Joskus asia vaatii useamman asiantuntijan keskustelua, jolloin vastaaminen voi kestää kauemmin.
Mikäli palautteesi sisältää arkaluontoisia tietoja kuten tietoja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen käyttämisestä, tilinumeroita ja henkilötunnuksia, siihen ei voi lähettää henkilökohtaista vastausta palautepalvelun kautta, jos et ollut palautetta lähettäessäsi kirjautunut palveluun.
Anna sähköpostiosoitteesi, jos haluat vastauksen tai haluat muuten seurata palautteen käsittelyä. Saat palautteen tai vikailmoituksen seurantalinkin sähköpostiisi. Seurantalinkin kautta pääset henkilökohtaiselle seurantasivullesi, jossa näkyy palautteen käsittelytiedot. Sähköpostiisi tulee ilmoitus, kun palautteeseen on vastattu.
Kirjautumalla palveluun ennen palautteen lähettämistä voit saada henkilökohtaisen vastauksen myös arkaluontoisia tietoja sisältäviin palautteisiin, ja voit seurata palautteesi käsittelyä seurantasivulla. Tietosuojan varmistamiseksi sinun täytyy tämän jälkeen tunnistautua aina kun klikkaat sähköpostiisi tullutta linkkiä seurantasivulle.
Seurantasivulla pääset myös lähettämään uuden viestin, esimerkiksi jatkokysymyksen koskien samaa palautetta. Uuden viestin lähettäminen on mahdollista 2 kuukauden ajan vastauksen saamisesta.
Jätä mielellään puhelinnumerosi, kun teet vikailmoituksen. Toisinaan soitamme ja kysymme lisätietoja kohteesta.
Voit lähettää meille palautteita ja vikailmoituksia ilman yhteystietojasi, mutta silloin emme voi olla sinuun yhteydessä.
Kiitos kun haluat antaa meille palautetta ja siten osallistua kaupungin kehittämiseen.
Huomioimme kaikki palautteet ja hyödynnämme niitä Helsingin kehittämisessä entistä toimivammaksi kaikille kaupunkilaisille.
Usein kysytyt kysymykset
Palautteen aihe voi olla mitä vain kaupungin toimintaan liittyvää. Vikailmoitukseen liittyy aina havaitun ongelman ohella sijainti, ja se koskee yleensä rakennettua ympäristöä kuten katuja, puistoja ja väärin pysäköityjä autoja.
Palautteen voi lähettää ilman tunnistautumista, ja vastaus lähetetään ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen, mikäli haluat vastauksen.
Jos et ole kirjautunut ja tunnistautunut, palautteessa ei pidä mainita henkilötunnuksia, pankkitilin numeroja, varallisuutta koskevia tietoja eikä myöskään arkaluontoisia tietoja kuten tietoja terveydentilasta tai sosiaalihuollon asiakkuudesta. Tällaisiin palautteisiin ei tietosuojasyistä voi lähettää henkilökohtaista vastausta. Palaute viedään tiedoksi asianosaisille tahoille. Vain kirjautumalla palveluun voit saada henkilökohtaisen vastauksen myös arkaluontoisia tietoja sisältäviin palautteisiin.
Mikäli olet jättänyt palautetta antaessasi sähköpostiosoitteesi, saat siihen heräteviestin, kun palaute on vastaanotettu ja kun saat vastauksen tai lisätietopyynnön. Heräteviestissä on linkki, jonka kautta pääset palautteen seurantasivulle lukemaan vastauksen. Myös mahdolliset lisätietopyynnöt ovat luettavissa henkilökohtaisella seurantasivulla.
Jos olet lähettänyt palautteen kirjautuneena ja vahvasti tunnistautuneena, tietosuojan varmistamiseksi sinun täytyy tunnistautua aina kun siirryt palautteen seurantasivulle sähköpostiisi tulleen linkin kautta.
Saamassasi heräteviestissä on linkki seurantasivulle, jonka kautta voit lähettää lisätietoa asiastasi tai lähettää jatkoviesti kahden kuukauden ajan. Sen jälkeen palauteketju sulkeutuu. Tämän jälkeen voit aina lähettää kokonaan uuden palautteen palauteportaalin kautta. Ethän koskaan välitä saamaasi herätettä ja linkkiä eteenpäin.
Mikäli palautteesi sisältää arkaluontoisia tietoja kuten tietoja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen käyttämisestä, tilinumeroita ja henkilötunnuksia, siihen ei voi lähettää henkilökohtaista vastausta palautepalvelun kautta, jos et ollut palautetta lähettäessäsi kirjautunut palveluun. Myös sen näkyvyys henkilökohtaisella seurantasivullasi on tietosuojasyistä estetty. Palautteesi viedään tiedoksi asianosaisille tahoille. Vain kirjautumalla palveluun voit saada henkilökohtaisen vastauksen myös arkaluontoisia tietoja sisältäviin palautteisiin.
Palautepalvelussa on mahdollisuus tunnistautua vahvasti kirjautumisen yhteydessä. Kirjautumalla palveluun ennen palautteen lähettämistä voit saada henkilökohtaisen vastauksen myös arkaluontoisia tietoja sisältäviin palautteisiin, ja voit seurata palautteesi käsittelyä seurantasivulla, joka aukeaa sähköpostiisi lähetetyn heräteviestin linkistä. Tietosuojan varmistamiseksi sinun täytyy tämän jälkeen tunnistautua aina kun klikkaat sähköpostiisi tullutta linkkiä seurantasivulle.
Palautejärjestelmän julkaisutoiminto ja julkaistujen palautteiden selailu tulee käyttöön myöhemmin. Palautteen julkaisulupa kysytään palautelomakkeella kuitenkin jo nyt. Palautteen julkaisusta ei tule erillistä sähköpostiherätettä, mutta sen tilatiedosta seurantasivulla näkee, onko palaute julkaistu. Vain julkaisuluvallisia palautteita julkaistaan.
Palautetta voi lähettää kirjepostina kaupungin kirjaamoon:
Helsingin kaupunki
Kirjaamo
PL 10
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Myös jokaisella toimialalla on oma osoite, johon palautetta voi lähettää. Puhelimitse palautetta voi antaa mm. Helsinki-infoon, puh. 09 310 11111 ja kaupunkiympäristön asiakaspalveluun, puh. 09 310 22111.
Kaupungin saamaa palautetta hyödynnetään monin tavoin tekemällä niistä yhteenvetoja ja käymällä niitä läpi esimerkiksi johtoryhmissä. Toiminnan ja palveluiden suunnittelijat ovat hyödyntäneet mm. palautteiden tekstianalyysiä. Erityisesti kehittämisideoita toivotaan, sillä niistä on saatu usein konkreettisia ratkaisuehdotuksia havaittuihin ongelmiin. Kaupunkilaisten vikailmoitukset ovat tärkeitä, sillä niiden avulla haitalliset ja jopa vaaralliset esteet ja viat saadaan nopeasti korjattua.
Evästeasetukset
Eväste (engl. cookie) on pienikokoinen tekstitiedosto, jonka verkkoselain tallentaa käyttäjän tietokoneelle tai mobiililaitteelle, kun vierailet verkkosivustolla. Se ei vahingoita käyttäjän laitetta tai tiedostoja. Evästeitä ei voi käyttää haittaohjelmien levittämiseen.
Evästeistä saatava käyttäjätieto auttaa meitä varmistamaan sivuston teknisen toimivuuden ja parantamaan digitaalisten palveluidemme laatua. Niiden avulla voimme kehittää sivuston käyttäjäystävällisyyttä ja helpottaa tiedon löytymistä.
Tämä sivusto käyttää vain välttämättömiä evästeitä suorituskyvyn varmistamiseksi sekä yleisen käytön seurantaan.
Välttämättömät evästeet auttavat tekemään verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja, kuten sivulla siirtymisen ja sivuston suojattujen alueiden käytön. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä eikä niihin tarvita suostumusta.
Nimi | Tarjoaja | Tarkoitus | Voimassa |
---|---|---|---|
COOKIE_SUPPORT | hel.fi | Mahdollistaa käyttäjän hyväksymien evästeiden käytön sivustolla. | 365 päivää |
EBS-token | hel.fi | Määrittää käyttöoikeudet sähköisen asioinnin palveluun. | Istunto |
GUEST_LANGUAGE_ID | hel.fi | Mahdollistaa sivuston käytön eri kielillä. | 365 päivää |
JSESSIONID | hel.fi | Hallinnoi verkkosivuistuntoa ja sivustolla navigointia. | Istunto |
XSRF-TOKEN | hel.fi | Suojelee käyttäjän tietoturvaa. | Istunto |
Tietosuojaseloste ja tietosuoja
Kun olet asiakkaana kaupungin palveluissa tai muutoin asioit kaupungin kanssa, kaupunki kerää henkilötietojasi siinä määrin kuin se on tarpeellista asian hoitamiseksi. Kaikki tiedot on kerätty eri rekistereihin tietojen käyttötarkoitusten mukaan. Rekistereistä on laadittu tietosuojaselosteet. Sivulla on palautepalvelua koskeva "Henkilötietojen käsittely Helsingin kaupungin palautekanavassa ja digitaalisissa osallistumispalveluissa".
Lisätietoa EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisista oikeuksista Helsingin kaupungin verkkopalveluissa.